Witam wszystkich mi³oników TU£OWICKIEJ PORCELANY !!!Strona, na której w³anie siê znajdujesz w ca³oci powiêcona jest pasji,
|
|
|
|
Dla ka¿dego kolekcjonowanie porcelany mo¿e mieæ inny wymiar. To fakt! Prawd¹ jest równie¿ to, ¿e nie ka¿dy chce byæ posiadaczem nawet maleñkiego zbioru porcelanowych wyrobów. I ca³e szczêcie! No w³anie - ceny wyrobów porcelanowych to temat rzeka. Mo¿na jednak na³o¿yæ pewne wide³ki wartoci, kieruj¹c siê równoczenie kilkoma wskazówkami-oceniaj¹c:
ad.1.Stan fizyczny wyrobu, w którym uwzglêdnia siê wady wrodzone i wady nabyte. Do wad wrodzonych nale¿¹ wszystkie te, które powsta³y w procesie formowania, wypalania i zdobienia. Plamki, niedomalowania, wtr¹cenia pod szkliwem, b³êdy kalkomanii. Nie wp³ywaj¹ one istotnie na cenê wyrobu, chocia¿ mog¹ w nieznacznym stopniu dra¿niæ oko kolekcjonera. Takie wady w zasadzie nie wp³ywaj¹ na cenê przedmiotu, szczególnie maj¹c na uwadze bardzo trudny proces powstawania porcelany.Druga grupa to wady nabyte, czyli lad czasu i piêtno cywilizacji. Najczêciej objawiaj¹ siê one w postaci "paj¹czków", uszczerbieñ - czipów (z niemieckiego), ubiæ, zadrapañ warstwy wierzchniej, szpec¹cych tzw. "profesjonalnych napraw", podmalowañ z³otopodobn¹ farb¹, klejeñ, albo w najgorszym wypadku wszystkiego na raz. No có¿...jeli nie zauwa¿ymy tego w trakcie zakupów cena pozostanie nienaruszona, a w domu czeka nas g³êbokie rozczarowanie podczas mycia. Có¿ wiêc robiæ? Po pierwsze dok³adnie ogl¹damy nasz przedmiot w newralgicznych miejscach: wszelkie uchwyty, wewnêtrzne ranty, uszka, pokrywki, no i oczywicie spód wyrobu: miejsce styku porcelana - pod³o¿e. Nie bójmy siê dok³adnie przeledziæ powierzchniê szkliwienia opuszkami palców. To najdok³adniejsza metoda wykrywania wszelkich odstêpstw od prawid³owoci. W przypadku aukcji internetowych czytajmy dok³adnie opisy i ogl¹dajmy zdjêcia, nie bójmy siê równie¿ nêkaæ wystawiaj¹cych porcelanowe cacuszka na sprzeda¿ mailami z probami o dodatkowy opis i zdjêcia. Jeli stwierdzimy wystêpowanie klejenia porcelany b¹d innych napraw, mia³o mo¿emy nadu¿yæ cierpliwoci i poczucia wartoci sprzedawcy. Powa¿ne defekty w postaci klejenia w widocznych miejscach, b¹d brak ubitych elementów obni¿aj¹ wartoæ zazwyczaj do poziomu 10-20% ceny rynkowej przedmiotu pozbawionego tych wad. ad.2.Aktualny trend na rynku starej porcelany. Dok³adnie to samo, co w tytule. P³acimy wiêcej za to co jest akurat w modzie. Z regu³y najdro¿sze s¹ wyroby datowane na lata z pocz¹tku funkcjonowania fabryk porcelany. Najczêciej mia³y one wtedy charakter manufaktur. Dlatego nale¿y siê bardzo dok³adnie zapoznaæ ze znakami stosowanymi przez producentów porcelany oraz z ich datowaniem.Wa¿ne s¹ równie¿ gabaryty oraz metody wykonywania zdobieñ. Oczywist¹ spraw¹ jest to, ¿e porcelanê zdobi siê rêcznie (do dnia dzisiejszego). Ale! jest ma³e ale, które nale¿y wyjaniæ. W tym celu pos³u¿yæ siê mo¿na czêstym motywem floralnym. Mo¿na rêcznie malowaæ ró¿nego rodzaju motywy kwiatowe (zdjêcie po lewej), mo¿na równie¿ rêcznie nak³adaæ kalkê z motywami kwiatowymi (zdjêcie po prawej). Dro¿sze wyroby bêd¹ te pierwsze - w ca³oci rêcznie malowane, poniewa¿ s¹ to niepowtarzalne i jednostkowe przedmioty traktowane jak prawdziwe dzie³a. W drugim przypadku kalka (choæ bardzo piêkna) by³a nak³adana na tysi¹ce wyrobów w setkach kombinacji. ad.3.Rozeznanie i fantazja. W tym punkcie sprawa jest praktycznie otwarta. Mog¹ nam siê trafiæ prawdziwe rarytasy za bezcen od niewiadomego sprzedawcy. Mo¿emy równie¿ posiadaæ wiedzê, która umo¿liwi nam 100% identyfikacjê nieznakowanych wyrobów.Czasem bywa tak, ¿e trafiæ nam siê mo¿e sprzedawca o niezwykle wygórowanym mniemaniu wartoci oferowanych przez niego przedmiotów (bo to pami¹tka, bo dawno temu drogo kupi³em, bo euro wysoko stoi, bo na internecie takie same kosztowa³y 3 razy tyle, bo to zdobi³ sam w³asciciel fabryki, itd...). Unikajmy transakcji z takimi sprzedawcami. Miesi¹cami ich asortyment nie zmienia siê. Zjawisko widoczne zarówno na gie³dach staroci jak i popularnych aukcjach internetowych. |
© 2008-2024 www.porcelana-tulowice.plPublikacja materiałów bez zgody autora zabroniona. |